ЯК ЗАСПОКОЇТИ ДИТИНУ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Під час війни діти потребують особливої уваги з боку батьків. Тому дорослим слід правильно підготувати дітей до перебування в бомбосховищі, звуку сирен та говорити про війну, щоб зменшити наслідки психологічної травми.

Під час війни діти найбільше відчувають себе у небезпеці. Вони напружені, переживають страх та тривогу. Це насамперед помітно з їхньої поведінки: деякі діти стають плаксивими, вередливими та дратівливими, інші — виявляють агресію. Що довше дитина буде жити у стані небезпеки, то більше закріплюватимуться нові сценарії поведінки. Як наслідок, вони можуть стати звичними у будь-якій критичній ситуації. Аби заспокоїти дитину, психологи радять використовувати кілька прийомів.

Звук сирени: як зменшити стрес у дитини

Звук сирени є неприємним як для дорослих, так і для дітей, також він часто супроводжується метушнею та панікою. Щоб знизити напругу, психологи радять батькам готувати дітей до цього сигналу.

У більш спокійний день на звук сирени батьки можуть придумати якусь мелодію, яку вони могли б просто мугикати. Що ритмічнішою і танцювальною вона буде, то краще. Далі можна запитати дитину: “Тобі ця мелодія нічого не нагадує, на що вона схожа?”. Якщо дитина вловить в ній звук сирени, тоді запропонуйте наспівати. Якщо ні, поясніть, промугикайте цю мелодію, хай дитина спробує підспівати, порухатися, потанцювати під неї. Цим ви трохи знівелюєте стрес, радять фахівці.

Що робити у бомбосховищі: методи заспокоєння

Перебуваючи у бомбосховищі, дитині варто приділяти чимало активної уваги. Не рекомендується говорити загальні формулювання.

Загальні фрази не дають дитині жодного розуміння, що відбувається. Коли батьки кажуть, що все буде гаразд, але самі бояться, то дитина тієї фрази зовсім не сприймає, вона зчитує батьківську напругу, страх і все решта, що їй не пояснили, вона дофантазовує. А те, що діти дофантазовують, є значно перебільшеним, у 100 разів страшнішим, ніж реальна ситуація. Якщо дитина є маленька, просто говорити, що все буде добре — неефективно, дитина не розуміє абстракцій. Спеціалісти наголошують, що дітей, віком до 3-4 років варто просто відволікати.

Є кілька способів це зробити:

  • Улюблена іграшка.

Під час виникнення ситуації підвищеної небезпеки, щоб дитина легше перенесла час в укритті, їй варто взяти зі собою улюблену іграшку, яка є частинкою звичайного домашнього життя. Це має бути плюшева, м’якенька іграшка, дуже приємна на дотик, яка є з дитиною в час спокою. Іграшка може надати дитині впевненість у власних силах. Для цього потрібно запропонувати дитині потурбуватися про неї.

  • Заспокійливе дихання. Метод повітряної кульки.

Коли ми стривожені, дихаємо часто і поверхнево. Тому, за порадою психологів, щоб заспокоїтися, потрібно зробити дихання глибшим, опустити його до живота. Дорослі та старші діти можуть практикувати дихальні вправи, малечі ж доцільно запропонувати це зробити в ігровій формі. Це може бути справжня повітряна кулька, або уявна. Це може бути звичайна пір’їна. Ви можете подути її на дитину, вона на вас. Треба гратися з повітрям.

  • Вірші, забавки та пісні.

Фахівці радять вивчити з дитиною вірші, забавки з притупуванням та сплескуванням, аби вона мала заняття в укритті. Особливо позитивно на дитячу психіку впливає музика. Запишіть на телефон пісеньку, яка дитині подобається, щоб ви разом з нею могли підспівувати, бо спів дуже заспокійливо впливає на дітей. Коли ми чуємо голос ближнього і свій голос, нам стає спокійніше. Крім того, вмикається природна система заспокоєння через дихання. Якщо вам, батьки, вдасться тією пісенькою заразити всіх поблизу чи ще когось, і ви будете співати разом, від цього стане легше всім довкола, стверджують психологи.

  • “Я впливаю на ситуацію”. Малюнки.

Найгірше людина почувається у двох ситуаціях — при невизначеності та безсиллі. Аби покращити психологічний стан, людині потрібно повернути хоча б частковий контроль над ситуацією. Зокрема, батьки можуть запропонувати дітям зробити щось, щоб змінити стан справ. Наприклад, запропонувати намалювати малюнок, про те, як дитина почувається у цей конкретний момент, про те, що її оточує, про майбутнє, яким вона його бачить  або ж створити листівку для військових. Сказати дитині, що цей малюнок можна передати волонтерам, який вони покажуть у всьому світі. І, таким чином, закликати весь світ допомогти нам. Поясніть дитині, що так ми можемо змінити ситуацію, щоб швидше настав мир.

  • Розмови та пояснення.

Психологи радять батькам старших дітей намагатися коректно пояснити ситуацію, не приховувати стан справ. Якщо дитина вже розуміє пояснення, їй можна сказати, що відбувається і чому ви зараз в укритті. Поясніть, що нагорі існує небезпека. Якщо дитина не випитує конкретно — не вдавайтеся в подробиці, але, якщо вона питає, поясніть, що нагорі можуть бути літаки, інші небезпеки. Це тільки — ймовірність, але якщо вона є, ви маєте тут залишитися. Заспокойте її, надайте впевненість, що все буде гаразд. Аргументовано поясніть, що це укриття — дуже міцне, надійне, якщо навіть нагорі буде вибух, з вами буде все добре. Також скажіть, що в нас є воїни, котрі небезпеку вгорі усувають. Також, що з вами є інші люди, які вам допоможуть.

Режим сну та відновлення організму

Під час надзвичайної ситуації та війни критично важливо, аби нервова система встигала відновлюватися. Для цього потрібний сон. Зберігайте, якщо можливо, режим сну. Якщо не виходить багато спати вночі, сон має бути частішим. Перед сном питайте дитину, яким був твій день, як ти почуваєшся, тому що час перед сном є найпродуктивнішим для розмов з дитиною. Можете зробити дихальну практику, надути уявну кульку. Перед сном — улюблена колискова, казочка, щоб додати відчуття буденності процесу засипання.

Психологи Наголошують на тому, що дуже важливо, аби батьки були спокійними та тримали себе в руках, адже дитина насамперед зчитує стан дорослих, який вони транслюють через поведінку, голос та жести, а не слова.

Перейти до вмісту