РОЗ’ЯСНЕННЯ щодо окремих питань утворення та функціонування добровільних формувань цивільного захисту
Добровільні формування цивільного захисту (далі – ДФЦЗ) утворюються під час загрози або виникнення надзвичайних ситуацій для проведення допоміжних робіт із запобігання або ліквідації наслідків таких ситуацій за рішенням місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування.
Вказане рішення приймається керівником місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування шляхом видання розпорядчого документу, яким передбачається утворення добровільних формувань цивільного захисту. Також визначається перелік осіб, які залучаються до ДФЦЗ. Права ДФЦЗ та громадян, які виконують завдання у їх складі, а також обов’язки таких громадян визначаються відповідно до Кодексу цивільного захисту України.
До складу ДФЦЗ включаються громадяни, які за станом здоров’я придатні до військової служби та не досягли граничного віку перебування військовозобов’язаних у запасі другого розряду.
З огляду на викладене, включення особи до ДФЦЗ можливе на підставі інформації з військового квитка про стан здоров’я (придатний або обмежено придатний) та про граничний вік перебування військовозобов’язаної особи у запасі. Відповідно до вимог нормативно-правових актів, граничний вік для військовозобов’язаних запасу, які мають військові звання рядового, сержантського, старшинського, молодшого та старшого офіцерського складу –
60 років, для військовозобов’язаних запасу вищого офіцерського складу – до 65 років. Слід зазначити, що ДСНС ініційовано внесення змін до нормативно-правових актів щодо зміни критеріїв включення до ДФЦЗ.
Реєстрація бажаючих долучитися до діяльності ДФЦЗ може здійснюватися на офіційному веб-порталі «Добровільна та місцева пожежна охорона» (dmpo.dsns.gov.ua) в розділі «Я прагну стати добровольцем» шляхом заповнення відповідної анкети, або безпосередньо в місцевих державних адміністраціях, органах місцевого самоврядування.
Інформація про зареєстрованих на веб-порталі ДСНС добровольців-рятувальників щоденно передається через територіальні органи ДСНС до місцевих державних адміністрацій.
З метою якісного та безпечного проведення ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, проведення аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт для членів ДФЦЗ доцільно проводити відповідні інструктажі з вивчення способів захисту від надзвичайних ситуацій, надання домедичної допомоги та правил користування засобами захисту. Зокрема, для здійснення зазначених заходів можуть залучатися також заклади освіти ДСНС – навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності в областях, а також навчальні пункти територіальних органів ДСНС.
Після проведення інструктажу за потреби здійснюється письмове оформлення надання дозволу на обробку персональних даних членами добровільних формувань цивільного захисту (у разі збору таких даних), погодження на участь у виконанні робіт із підвищеною небезпекою (у разі залучення до виконання таких робіт). Також доцільно за можливості забезпечити страхування осіб, включених до складу вищевказаних формувань, або відібрати письмову відмову від компенсації у разі заподіяння шкоди їх здоров’ю та життю під час виконання робіт у складі добровільного формування цивільного захисту.
Місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, що утворили ДФЦЗ, на період виконання поставлених завдань повинні забезпечити його необхідним майном (засобами захисту, засобами зв’язку, в разі необхідності приміщеннями, автотранспортом, оргтехнікою тощо) на умовах повернення його після закінчення відповідних робіт. Разом з цим, як показує практика, для забезпечення виконання завдань з розбору завалів будівель та споруд, вказані ДФЦЗ зазвичай забезпечуються засобами захисту (каски, рукавиці тощо), за необхідності – шанцевим інструментом, а також транспортом для перевезення добровольців-рятувальників до місця робіт.
У разі наявності відповідних умов (транспортного сполучення або можливості самостійного прибуття та стоянки транспортних засобів біля місця виконання робіт) доцільно оголошувати збір добровольців-рятувальників (членів ДФЦЗ) безпосередньо в місці їх залучення. В інших випадках слід забезпечувати організоване перевезення добровольців до місця виконання робіт.
Очолює ДФЦЗ начальник, який призначається і звільняється керівником органу, що утворив таке формування. Начальник ДФЦЗ здійснює керівництво та несе персональну відповідальність за виконання покладених на відповідне формування функцій.
Порядок залучення ДФЦЗ та обсяги допоміжних робіт для них визначаються органом, що утворив його, або керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій в разі підпорядкування йому таких добровільних формувань. В умовах щільного замінування територій, наявності численних мін-пасток та замаскованих вибухових пристроїв, перед залученням ДФЦЗ до проведення робіт слід проводити консультації з відповідними територіальними органами ДСНС щодо визначення безпечних (умовно безпечних) ділянок роботи.
Заохочення окремих добровольців-рятувальників, які відзначилися при виконанні завдань, доцільно здійснювати правами органу, що утворив відповідне ДФЦЗ або надавати відповідні пропозиції до ДСНС, її територіальних органів тощо.
Рішення щодо припинення діяльності ДФЦЗ після завершення виконання ними проведення допоміжних робіт із запобігання або ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій приймається органом, що утворив його.
Додатково слід відмітити, що рішенням протоколу засідання Експертної комісії ДСНС з визначення рівня і класу надзвичайної ситуації від 24.02.2022
№ 3-22 в Україні класифіковано воєнну надзвичайну ситуацію державного рівня. Разом з цим, облік зазначеної надзвичайної ситуації відповідно до Порядку ведення обліку надзвичайних ситуацій (ПКМУ від 09.10.2013 № 738) у відповідних адміністративно-територіальних одиницях здійснюється окремо для кожної з них.
З огляду на викладене, місцевим державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування доцільно обліковувати надзвичайну ситуацію відповідно до прийнятого рішення регіональної або, відповідно, місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій про визначення рівня надзвичайної ситуації, а також встановити межі зони, на якій виникла надзвичайна ситуація.
При утворенні та забезпеченні функціонування ДФЦЗ необхідно дотримуватися вимог відповідних нормативно-правових актів, зокрема статті 27 Кодексу цивільного захисту України та Положення про ДФЦЗ (ПКМУ від 21.08.2013 № 616).