ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ЕЛЕКТРОННОЇ ДЕМОКРАТІЇ У ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ РАЙОНУ

З метою досягнення європейських стандартів якості електронних державних послуг, підвищення прозорості та відкритості влади для громадян, громадських організацій і бізнесу, стимулювання технологічних інновацій та підвищення конкурентоспроможності регіону, підвищення участі громадськості в роботі державних органів та в органах місцевого самоврядування (далі – ОМС), повідомляємо наступне.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про звернення громадян» звернення може бути усним або письмовим (у тому числі в електронній формі). Електронне звернення (далі – е-звернення) надсилається через Інтернет, засобами електронного зв’язку або через офіційний вебсайт органу влади. В е-зверненні, окрім прізвища, ім’я, по батькові, місця проживання громадянина, суті порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги, також має бути зазначена електронна пошта, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні е-звернення не вимагається.

Згідно з ч. 3 ст. 5 Закону України «Про звернення громадян», особливою формою колективного звернення громадян до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, ОМС є електронна петиція (далі – епетиція). За ст. 231 згаданого Закону громадяни можуть подавати е-петиції до органів державної влади та ОМС через офіційні вебсайти органів, яким вони адресовані, або через вебсайти громадських об’єднань, які здійснюють збір підписів на підтримку електронних петицій. На офіційному вебсайті органів державної влади та ОМС має бути створена спеціальна форма для подання та підтримки е-петицій.

Відповідно до п. 2 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 (далі — Порядок), консультації з громадськістю сприяють залученню громадян до управління державними справами, забезпеченню доступу до інформації, прозорості та підвищенню якості рішень, враховуючи громадську думку та створюючи умови для участі у розробці проектів рішень.

Згідно з п. 11 Порядку консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) (далі – е-консультації) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).

Органи місцевого самоврядування реалізують громадські бюджети (бюджети участі) відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Детальний механізм процесу визначається індивідуально на місцевому рівні. Органи місцевого самоврядування використовують типові (e-DEM, Громадський проєкт) або власні платформи для реалізації громадського бюджету. Згідно з Методичними рекомендаціями щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні, які затверджені наказом Міністерства фінансів України від 03.03.2020 №94, запровадження громадського бюджету вимагає дотримання чітких організаційних кроків, які включають створення робочої групи, визначення фінансових можливостей, напрацювання положення та його прийняття відповідною місцевою радою. Основна мета запровадження громадського бюджету – активізація мешканців громади для вирішення суспільно значущих питань. Це буде відображатися у проєктах та ініціативах, які будуть подані жителями громади. Також цей інструмент допоможе налагодити взаємодію з громадськістю та сприятиме соціальній інтеграції.

З метою забезпечення прав мешканців територіальних громад на управління розвитком громади, участь у прийнятті рішень, ініціювання проєктів, подання електронних звернень та петицій, здійснення контролю за діяльністю місцевої влади, доступ до публічної інформації та рівний доступ до цифрових інструментів, територіальні громади повинні забезпечити впровадження інструментів електронної демократії (далі – е-демократії) в органах місцевого самоврядування із використанням сучасних цифрових технологій, а саме, е-звернення, е-петицій, е-консультацій та громадського бюджету (бюджету участі).

Перейти до вмісту